Slovní nebo obrazová ochranná známka?

Při přípravě registrace ochranné známky dříve nebo později narazíte na otázku, jaký druh ochranné známky zvolit. Na výběr máte od tradičních možností, jako jsou slovní a obrazové, až po nové druhy ochranných známek jako poziční, multimediální nebo ochranné známky se vzorem. Jaká je ale ta pravá pro vás?

Nejpravděpodobněji se vás bude týkat slovní nebo obrazová ochranná známka. To jsou nejčastěji přihlašované ochranné známky, které připadají v úvahu pro každého, kdo potřebuje chránit svoji značku. Ideální varianta je, že si zaregistrujete obě možnosti tz. název značky jako slovní ochrannou známku a například logo značky jako obrazovou ochrannou známku. Takto svou značku ochráníte nejvíce možným způsobem.

Ve specifických případech pak bude na místě zvážit i prostorovou, multimediální, poziční, barevnou nebo jinou ochrannou známku. Ale ty budete velmi pravděpodobně řešit až ve druhé fázi, až budete mít primární značku ošetřenou slovní nebo obrazovou známkou.

Jestli ve výčtu uvedených ochranných známek postrádáte kombinované ochranné známky, vězte, že je to v pořádku. Kombinované ochranné známky byly aktuální do konce roku 2018, dnes se do rejstříku již nezapisují. Kombinované ochranné známky chránily značky sestávající z kombinace slovního a obrazového prvku. Dnes se těmto ochranným známkám říká obrazové. V rejstříku však kombinované ochranné známky stále najdete, u známek zapsaných do konce roku 2018 toto dnes již historické označení zůstalo.  

Slovní vs. obrazové ochranné známky

Slovní ochranné známky sestávají ze slov v běžném písmu a tato slova také chrání. V rejstříku je poznáte podle toho, že jsou zapsány v běžném písmu bez jakékoli grafické stylizace.  Volíte je ve chvíli, kdy vám jde primárně o ochranu slovní značky, ať už je graficky zpracovaná jakkoli. Jsou-li slovní ochranné známky složeny z distinktivních slovních prvků, poskytují nejširší možnou ochranu značky. Ochrání před užíváním a/nebo registrací slovní, obrazové nebo i jiné ochranné známky se stejným nebo podobným slovním prvkem v dominantním postavení.  Protože slovní ochranné známky poskytují nejširší rozsah ochrany značky, je také nejobtížnější je získat. Ne každá značka má na to být chráněna slovní ochrannou známkou, když je ale možné ji získat, měla by to být jasná volba.

Naproti tomu obrazové ochranné známky umí ochránit kombinaci slovního a obrazového prvku nebo samotný obrazový prvek. Budou se vám hodit ve chvíli, kdy potřebujete chránit logo nebo grafiku bez slovního prvku. Obrazové ochranné známky chrání právě tuto jedinečnost, opět za předpokladu, že jsou všechny prvky v nich obsažené schopné identifikovat původ vašich výrobků nebo služeb. Prvky, které tohoto nejsou schopné, chráněny nejsou.

99 % všech přihlašovaných ochranných známek v ČR jsou slovní nebo obrazové ochranné známky. Ostatní druhy ochranných známek jsou zastoupeny marginálně. Tím ale nechceme říct, že se vám nemohou hodit. Mohou, jen musíte vědět, v jakých případech je použít. A jaké to jsou? O tom se dočtete v následujícím článku Méně běžné druhy ochranných známek a předepsané formáty příloh.

Přihlaste se k odběru novinek

Máte dotaz? Napište nám

© 2022 Jindyne s.r.o.
closefacebook-squarelinkedin-squarebarsangle-downinstagrammenu