V předchozím článku jsme si řekli, při jakých příležitostech použít slovní nebo obrazovou ochrannou známku. Dnes se zaměříme na další druhy ochranný známek, které nejsou tak běžné, ale mohou být pro vaše potřeby ty pravé. A jako bonus se dočtete, jaké formáty příloh je potřeba dodržovat, když podáváte přihlášku ochranné známky.
Prostorová ochranná známka
Prostorová ochranná známka bude připadat v úvahu ve chvíli, kdy potřebujete ochránit vzhled výrobku. Viděli jsme je však přihlašovat i pro ochranu vzhledu kanceláří, salonů nebo jiných obchodních prostor. Je fér říct, že na ochranu vzhledu výrobku nebo jeho části slouží primárně průmyslové vzory, prostorové ochranné známky ale také mohou pomoct.
Poziční ochranná známka
Poziční ochranná známka bude geniálním pomocníkem ochrany vaší značky v případě, že zákazníci vaše výrobky poznají podle toho, kde je na nich umístěno vaše logo nebo jiná pro vás typická značka. Poziční ochranná známka totiž chrání umístění značky na výrobku. Proto je poziční ochranná známka jasnou volbou pro každého, kdo je na trhu unikátní právě umístěním své značky na výrobku.
Ochranná známka se vzorem
Ochranná známka se vzorem chrání vzor umístěný na výrobku. Hodí se pro každého, kdo vytvořil vlastní jedinečný vzor, který se dokola opakuje na jeho výrobcích (např. vzor látky, ze které jsou šity všechny kabelky určité produktové řady). Ochranná známka se vzorem není určena k ochraně jednotlivého motivu, vždy musí jít o vzor, který se na výrobku opakuje dokola.
Multimediální ochranná známka
Multimediální ochranná známka chrání audiovizuální značku, např. videologo, reklamní znělku a jiná audiovizuální díla v rozsahu pár vteřin. Nejedná se o ochranu vhodnou pro větší multimediální díla, slouží výhradně a pouze k ochraně multimediálních značek, které se na trhu jako značky chovají - slouží k identifikaci původu výrobků nebo služeb.
Další druhy ochranných známek
Barevná ochranná známka – chrání konkrétní odstín barvy nebo kombinaci barev
Zvuková ochranná známka – chrání krátký zvukový záznam, který se na trhu chová jako značka
Hologramová ochranná známka – chrání hologram, který slouží k identifikaci původu výrobků a služeb na trhu
Pohybová ochranná známka – chrání určitý krátký pohyb objektů zachycený na více obrázcích nebo na videu
Předepsané formáty příloh k přihláškám ochranných známek
Jakýkoliv druh ochranné známky přihlašujete, vždy je potřeba připojit ho k přihlášce ochranné známky ve správném formátu. Akceptovatelné formáty jednotlivých druhů ochranných známek jsou předepsány úřadem průmyslového vlastnictví, v případě ÚPV ČR jsou to:
slovní ochranná známka – musí být zachycena přímo v přihlášce pomocí slova / slov v běžném písmu a dalších povolených znaků, příloha se k přihlášce nepřikládá
obrazová ochranná známka – obrázek ve formátu jpeg/gif
prostorová ochranná známka – obrázek / obrázky ve formátu jpeg/gif
poziční ochranná známka - obrázek / obrázky ve formátu jpeg/gif
ochranná známka se vzorem - obrázek / obrázky ve formátu jpeg/gif
barevná ochranná známka – obrázek ve formátu jpeg/gif
zvuková ochranná známka – obrázek / obrázky ve formátu jpeg (notový zápis), nebo soubor ve formátu mp3
multimediální ochranná známka – soubor ve formátu mp4
hologramová ochranná známka – obrázek / obrázky ve formátu jpeg, nebo soubor ve formátu mp4
pohybová ochranná známka – obrázek / obrázky ve formátu jpeg, nebo soubor ve formátu mp4
jiná ochranná známka – soubor ve formátu jpeg/gif/mp3/mp4
Pozor na to, jak bude značka zachycena v rejstříku
Kromě toho, že značku musíte připojit k přihlášce ochranné známky ve správném formátu, je potřeba, aby byla na připojovaném souboru dostatečně dobře viditelná (pozor na velikost obrázku, ostrost grafiky atd.). Určitě nechcete, aby vaše značka nebyla v rejstříku ochranných známek dobře vidět. Taková ochranná známka by vám totiž k ničemu nebyla.