3 chyby, kvůli kterým zbytečně riskujete ztrátu značky

Pokud se právě chystáte pustit do masivní propagace svých produktů a služeb, potom věnujte zvýšenou pozornost tomuto článku. Přinášíme vám shrnutí nejčastějších chyb, které mohou vést ke ztrátě Vaší značky.

Když se budete řídit tím, co vám tu radíme, získáte kontrolu nad ochranou své značky. Díky tomu ještě před samotným zahájením kampaně stihnete předejít legální krádeži značky a jejich součástí.

Položme si zásadní otázku. Proč je vlastně propagace vašich výrobků a služeb pro Vás zároveň i nebezpečnou situací, které musíte věnovat zvýšenou pozornost?

Je to velmi jednoduché, propagujete-li své produkty a služby, propagujete tím zároveň i svoji hlavní značku. Díky tomu se o ní dozví tisíce lidí, což je kýžená a pro Vás zároveň velmi nebezpečná situace.

Vždy se najdou tací, kteří si z koláče úspěchu vaší značky budou chtít ukrojit. Pokud nebudete mít dobře podchycenou ochranu své značky, věřte nám, že si budou mít co vzít. Doménové jméno, logo, ochrannou známku, grafiku, texty nebo celou značku. Stačí jediná Vaše chyba, které lze však jednoduše předejít.

Nechceme Vás děsit, ale bohužel nežijeme v pohádce – v zemi krále Miroslava, žijeme v České republice. A podle toho byste se také měli zachovat. Sami se s tím setkáváme dnes a denně. Při registraci ochranných známek nových klientů, nebo třeba při pročítání podnikatelských záměrů, kdy pravidelně narážíme na často zásadní problém s ochranou značky.

Protože se tyto chyby opakují pořád dokola, rozhodli jsme se je pro vás pojmenovat, abyste si ověřili, jestli se náhodou netýkají i vás.

V tomto se totiž chybovat rozhodně nevyplácí.

Chyba č. 1 – Chybějící ochranná známka

Ochranná známka je jediný právní nástroj určený primárně k ochraně značky. Její základní funkcí je rozlišit výrobky a služby jejího vlastníka od výrobků a služeb jiných osob. Registrací ochranné známky získává její vlastník ochranu před tím, aby stejnou nebo i podobnou značku mohl pro tytéž nebo podobné výrobky či služby registrovat nebo používat někdo jiný.

Když si svou ochrannou známku zaregistrujete včas, získáte zároveň přednost před každým, kdo na úřad přijde po vás. Když to ale neuděláte, může vás někdo předběhnout a vám to pak přidělá spoustu vrásek na čele.

Zaregistrovat ochrannou známku pro ČR stojí půl roku času a méně než 20.000 Kč. Zrušit známku, kterou si zaregistroval někdo jiný protiprávně, trvá minimálně rok a stojí desítky tisíc Kč.

Můžete nám věřit, že kdo tento spor zažije a vyhraje, tak už se dále nerozmýšlí a jako první pak běží přihlásit svou ochrannou známku na Úřad průmyslového vlastnictví. A zároveň radí všem okolo, aby neudělali stejnou chybu.

RADA

Začněte uvažovat o registraci ochranné známky alespoň pro svůj hlavní brand. Neříkáme, že musíte registrovat každý název, který v podnikání používáte, ale hlavní značku byste měli mít v každém případě ošetřenou.

 

Chyba č. 2 – Domény

Kdo podniká a není vidět na Internetu, jako by nebyl. V dnešní době je v podstatě nutností mít vlastní doménu. Pořízení domény je investice, která se určitě vyplatí. Zaregistrovat doménu stojí 5 minut času a 150 Kč ročně.

Oproti tomu, získat skutečně cennou doménu od spekulanta prostřednictvím doménového sporu stojí měsíce stresu, 50.000 Kč a více.

A realita je opravdu taková, že se Vám velmi lehce může stát, že někdo jiný bude parazitovat na Vaší značce díky tomu, že si zaregistruje doménu, která bude obsahovat slovní prvky shodné nebo podobné vaší značce. Tuto doménu přesměruje na své webovky, díky čemuž vašim zákazníkům prodá své výrobky a služby.

RADA

Než spustíte jakoukoli masivní reklamní kampaň, zkontrolujte si, jaké máte domény a zaregistrujte si alespoň ty, které nechcete, aby měl někdo jiný.

Nezapomínejte ani na chybové domény, aby Vás našli i lidé, kteří se spletou v názvu značky (problémy dělají zdvojená písmena, tvrdé a měkké i, cizí slova apod.). Investujte v tomto případě i chvilku svého času, nad chybovými doménami se zamyslete a zaregistrujte je. Určitě se to vyplatí.

 

Chyba č. 3 – Loga, licence, autorská práva a další

Pokud jste logo vytvářeli sami a čerpali pouze z vlastní kreativity, nemusíte v tomto případě nic moc řešit. Jestliže jste ale použili při tvorbě loga práci někoho jiného, zbystřete!

Určitě byste byli neradi, pokud by se za pár měsíců objevilo Vaše logo u jiné cizí značky nebo jste zjistili, že vaše logo je plagiát.

RADA

Zkontrolujte, zda máte ošetřená práva k logu – jestli máte s jeho autorem, pokud je to externista, uzavřenou výhradní licenční smlouvu, ve které je i výslovný souhlas s registrací ochranné známky ve váš prospěch v libovolném rozsahu.

Pokud máte kapacitu, zkontrolujte si, kdo všechno používá stejné nebo podobné logo jako vy. A nemusíte zůstat jen u loga, nabízí se také kontrola textů z webu, grafiky, fotek, obrázků apod.

Díky tomu získáte perfektní přehled o tom, jak si vaše logo a ostatní obsah stojí.

 

Nástrojů ochrany značky je ale ještě daleko víc. O těch dalších zase někdy příště.

Přihlaste se k odběru novinek

Copyright © 2020 Jindyne s.r.o.
Zásady ochrany osobních údajů