Zní to jednoduše, ale hůře se to prokazuje, zejména proto, že mnoho lidí nemá představu, co to přesně znamená užívat značku na trhu.
Jak poznáte, že je značka dostatečně užívána?
Svých klientů se často ptáme, jestli mají důkazy o užívání značek na trhu. Naprostá většina je přesvědčena, že ano. Realita tomu ale často neodpovídá.
Ono totiž nestačí mít tisíce sledujících na sociálních sítích nebo sem tam reklamu v časopisu. O značce můžete říct, že je užívaná, až když je ze strany jejího vlastníka prezentována na všech rozhodujících komunikačních kanálech správně, dlouhodobě a v dostatečné kvalitě a kvantitě.
Rozhodujícími komunikačními kanály jsou samotné výrobky a služby, jejich obaly, průvodní dokumentace, faktury, obchodní nabídky, ceníky a další datované dokumenty včetně propagačních.
Použitelné důkazy
Každý důkaz, který má sloužit k prokázání existence značky na trhu, musí obsahovat následující náležitosti:
datum
posuzovanou značku v dominantním postavení
musí se týkat výrobků a služeb, pro které je chráněna
musí se vztahovat k relevantnímu území a časovému období
Každý důkaz obsahující tyto údaje, se počítá. Nejlépe je mít všechny pohromadě na jednom místě v archivu, který průběžně doplňujete, jakmile se nějaký důkaz objeví.
Rozsah užívání
O přítomnosti značky na trhu můžete mluvit až ve chvíli, kdy jste si jistí, že je užívána v dostatečné kvalitě a kvantitě.
Vše se odvíjí od vymezení trhu, jeho segmentu, velikosti atd. Jednoduše řečeno - čím větší trh, tím víc důkazů o užívání je potřeba. A platí to i naopak. Čím menší trh, tím méně důkazů o užívání značky je potřeba.
Budete-li například prokazovat existenci značky na trhu s hračkami v ČR, musíte nejdříve zjistit, o jaký konkrétní segment trhu s hračkami se jedná. Kolik se v něm ročně zhruba protočí peněz a kolik z toho jste schopni doložit, že patří vaší značce. Budete-li mít důkazy o velkém podílu značky na trhu, můžete být poměrně v klidu. V opačném případě budete muset být velmi opatrní.
Co z toho?
Přehled o tom, jestli je vaše značka užívaná nebo ne, je naprosto zásadní, protože podle toho musíte přizpůsobit své chování ve vztahu k ostatním hráčům na trhu.
Vždy mějte na paměti tato dvě pravidla:
neužívaná značka = nevymahatelná značka
neužívaná značka = napadnutelná značka
Jestliže užívaná značka vám obrazně řečeno dává křídla – svoji značku a její právní postavení ve vztahu ke konkurenci můžete mít pevně v rukou, pak neužívaná značka vás značně svazuje. Nesmíte totiž udělat nic, čím byste konkurenci vyprovokovali k protiútoku, protože ten by pro vaši značku mohl být fatální.